Wilde olifanten en apen in de achtertuin - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van simonenpascal - WaarBenJij.nu Wilde olifanten en apen in de achtertuin - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van simonenpascal - WaarBenJij.nu

Wilde olifanten en apen in de achtertuin

Door: webmaster

11 Juli 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hallo allemaal,

Hier weer een berichtje uit Maleisië. We zijn een paar dagen uit de lucht geweest, we zaten op het schildpaddeneiland op 40 km uit de kust en daarna 2 dagen in de jungle (geen bereik dus, ook best lekker soms hoor!).

Vanaf ons relaxe plekje op Perhentian Island (lijkt al weer een eeuwigheid geleden), zijn we naar Kota Bahru aan de Oostkust gegaan en de volgende dag vanuit daar via Kuala Lumpur en Kota Kinabalu naar Sandakan op Borneo gevlogen.Daar kwamen we in de middag aan en hadden we een mooi hotel met zwembad en een gym. Dus Simon lekker een boekje gelezen bij het zwembad en ik heb een uurtje hardgelopen (flink zweten in die hitte kan ik je zeggen, maar wel weer even).

’s Ochtends werden we met de bus opgehaald en naar de haven van Sandakan gebracht. Vanaf daar namen we de boot naar Turtle Island. Dit is een beschermd gebied dat uit 3 eilanden bestaat en waar schildpadden komen om hun eieren te leggen. Overdag is er geen schildpad te zien en hadden we dus ter vrije besteding. Behalve luieren op het strand en snorkelen is daar verder niks te doen, dus dat hebben we dan ook maar gedaan (niet vervelend hoor!!).

’s Avonds wachtte iedereen op een teken van de ranger: ‘Turtletime!!!’. In 2 groepen wordt je dan het strand opgeleid naar een kuil waar de schildpadden eieren aan het leggen zijn. Dat was een beetje een tegenvaller, want wij hadden verwacht dat je de schildpadden al kon observeren terwijl ze het strand opkomen en een plek aan het zoeken zijn (ze zijn heel kieskeurig) en dan de kuil graven voor de eieren. Maar nee, de schildpad is al bezig eieren te leggen als je er bijgehaald wordt. We waren met een flink aantal kinderen (heel fijn!!!) en die duiken er meteen voor, dus je kon het soms moeilijk zien. De eieren worden door de ranger meteen weggenomen uit de kuil (daar merkt de schilpad niks van) en de schilpad maakt de kuil weer dicht. Om verder geen schildpadden te storen, moet daarna iedereen weer van het strand af. Dan ga je de eieren meteen begraven in een soortgelijke kuil en dan komen de eieren (net pingpongballen) na ongeveer 7 weken uit. Per nest heb je ongeveer 80-120 eieren. Er is een heel veld van nesten. Zodra het donker wordt, komen de nesten uit en kruipen de jonge schilpadjes uit de grond naar de oppervlakte. Dan worden ze meegenomen naar de zee en vlak voor het water vrij gelaten (leuk gezicht). Grappig om gezien te hebben, maar ik zou het mensen niet aanraden dit te boeken (leuk om met je kinderen te doen!!).

De volgende dag gingen we om 7 uur al met de boot terug naar de haven (gelukkig nog niet ontbeten, want dat was er dan zeker uitgekomen!). In de haven ontbeten en daarna naar het Oerang Oetang rehabilitatiecentrum. Dit ligt midden in het oerwoud en daar worden apen opgevangen die als huisdier zijn gehouden of die door het kappen van de bossen waarin ze leven nergens meer terecht kunnen en naar de bevolking gaan om eten te zoeken. In het oerwoud kunnen ze zelf eten zoeken of ze kunnen naar het voederplatform komen waar 2x per dag eten wordt gegeven. Je moet dus maar afwachten of ze op komen dagen. Er staan namelijk nergens hekken, dus de apen kunnen gaan waar ze maar willen.
We waren heel vroeg bij het platform en het zat al vol met Makaken. Echt brutale aapjes en helemaal niet bang voor mensen (wij eerder voor hen). Ze springen echt alle kanten op voor je het weet zit ie achter je. Bij Simon pakte een aapje zijn shirt vast om te laten weten dat ie aan de kant moest. Echt heel grappig. En toen kwamen de Oerang Oetangs , echt grote beesten hoor! Die kwamen dus inderdaad eten halen.

Na de apen gingen we de boot op, naar de Kinabantang River op weg naar onze lodge waar we de nacht zouden doorbrengen. Onderweg ook wildlife spotten aan de kanten de van de rivier. Heel veel apen gezien, Hibiscos apen (met lange neuzen), Makaken en op een gegeven moment zagen we een heel kudde olifanten. Echt helemaal super!!! Langs de rivier stonden ze met z’n allen te eten, ook een kleintje. Helemaal top om ze zo in het wild te zien.
De lodge lag aan de rivier echt zo mooi gelegen. Alles groen en heel veel bloemen. ’s Avonds met alle andere toeristen die daar waren gegeten, was gezellig. Daarna heerlijk gedoucht, want je voelt je flink plakkerig na zo’n dag (zeewater, rivierwater, muggenspul en flink zweten) en naar bed.

De volgende dag terug naar Sandakan en daar naar de centrale markt, daar wat rondgelopen en lekkere banaantjes gekocht. Bij een hotel geluncht en toen werden we op het vliegveld afgezet. Op naar Kota Kinabalu, 3 kwartier vliegen en daar kwam Olaf ons ophalen. Een Hollander waar we de tours op Borneo geboekt hebben en die met een Maleisische getrouwd is en hier een Homestay heeft. Bij hem blijven we 2 nachten. Gisterenavond zijn we met hem de stad ingegaan en hebben op het visplein gegeten. Heerlijke garnalen in knoflook, kokkels en tigerprawns (mjammie, mjammie).

Vanmorgen hebben we heerlijk uitgeslapen en nu zitten we op de veranda van de homestay, uitzicht op de rivier, de rijstvelden en daarachter de bergen. Het is bewolkt, maar lekker warm (benauwd)en er komen wel wat donkere wolken aan. Olaf zet ons straks af in de stad, gaan we even lekker rondkijken, lunchen en laten masseren ofzo. Lekker een luie dag vandaag. Vanavond gaan we ergens lokaal eten met Olaf.
Morgenochtend nemen we het vliegtuig om 7 uur naar Lahad Datur voor een 3-daagse trekking door de jungle. We gaan daar naar Danum Valley, dit is de oudste jungle van Borneo. In tegenstelling tot onze vorige tour waar we veel vanuit de bootjes hebben gezien, moeten we nu veel zelf lopen. Lange broek, stevige schoenen en bloedzuigersokken(!!!!), veel muggenspul en zweten dus!!! (heerlijk vooruitzicht!! ;-) ). Nee hoor, wordt helemaal leuk. Hopen weer veel beesten te zien (geen slangen en grote spinnen liever).
Maar vandaag nog relaxen…………………………….
Bye bye.
X Simon en pascal

P.s. de foto's zullen we zo plaatsen

• 11 Juli 2009 - 08:09

Chris En Marianne:

Wat een gave foto's van die apen. Sommigen lagen er mooi bij.... Klinkt avontuurlijk allemaal. Ben benieuwd naar jullie trekking. Of het allemaal een beetje vol te houden is maar jullie zijn bikkels dus komt wel goed. Geniet nog!

xxx Chris en Marianne

• 11 Juli 2009 - 13:20

Saskia:

Klint allemaal super, grappig ik kan het gewoon in Mexico lezen!
    Gisteren met dolfijnen gezwommen, het was echt heel gaaf!

Groetjes,
    Saskia

• 12 Juli 2009 - 05:53

Wendy :

Wat een avonturen allemaal. Goed te horen dat jullie het lekker bij Olaf hebben gehad, beetje kunnen uitrusten voor de trekking.

Heel erg veel plezier. Kan niet wachten tot het volgende berichtje / foto's. Moet echt super zijn om daar een trekking te maken. Wel een heel erg lekker vooruitzicht om na de trekking te logeren in dat poepie luxe hotel.

Lekker flesje wijn in de jacuzzi op het balkon! Beter kan het leven niet worden.

Have fun!!
    x

• 12 Juli 2009 - 07:00

Marjolein:

Hey lieverds,

Wat fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Mooie foto's hoor!! Wij wensen jullie veel plezier tijdens de trekking en voor Simon veel succes, hahahaha!!!

xxx Roger en Mar

• 12 Juli 2009 - 21:29

Theo Heemskerk:

Heel leuk om het verslag te lezen. Kost zeker heel veel tijd om het te doen. Maar ook heel leuk om later weer eens door te lezen.
    Nog veel plezier.