shaken not stirred - Reisverslag uit Vientiane, Laos van simonenpascal - WaarBenJij.nu shaken not stirred - Reisverslag uit Vientiane, Laos van simonenpascal - WaarBenJij.nu

shaken not stirred

Door: Pascal & Simon

07 Januari 2011 | Laos, Vientiane

Hallo allemaal,

Na 3,5 uur heen en weer geschud te zijn in een minivan, zijn we nu in Vientiane, de hoofdstad van Laos. Wat een enorm verschil met de rest van het land dat we tot nu toe gezien hebben. Dit is gewoon echt weer een stad waar alles in overvloed aanwezig is. Je vindt er de meest dure restaurants, veel (dure) auto's, zelfs weer stoplichten, Amerikaans/westers aandoende eettenten en bakkertjes. Echt een bizar contrast, we moeten er gewoon weer even aan wennen.

Na 3 dagen in Luang Prabang, waar we volop hebben genoten van de relaxte sfeer die er hangt (en natuurlijk ook van de cakejes, de wijntjes, het lekkere Laotiaanse eten, onze fietstochtjes en de gezelligheid) hebben we de VIP-bus genomen naar Vang Vieng. Een stadje 230 km verderop. Hoe ver kan het zijn denk je! Nou, we hebben er 6,5 uur over gedaan. Vlak voor vertrek werden er in het gangpad wat krukjes neergezet en wat kussentjes op de traptreden gelegd voor enkele Laotianen die meereizen. Dan denk je ze gaan vast een klein stukje mee, maar nee hoor, de volle 6,5 uur! En wat voor uren!!

De eerste 4,5 uur gingen door de bergen met heel wat haarspeldbochten en sommige stukken waar het asfalt ontbreekt . Echt een schitterende rit, overal groen en tussendoor wat kleinere en grotere dorpen. Ongelooflijk om te zien hoe de mensen daar leven, er is in dit land echt nog veel armoede. Huisjes/hutten langs de weg, want verder van de weg is te bergachtig en dus niet bewoonbaar. Sommige kinderen lopen half naakt rond, anderen met vieze kleren of op blote voeten. De was hangt langs de stoffige weg te drogen, er is een waterbron/ 'kraan' (het water komt rechtstreeks uit de bergen) waar ze douchen (ook dit ligt langs de weg, dus weinig privacy). Overal langs de weg lopen kinderen, kippen, koeien, varkentjes en geiten. In de grotere dorpen zie je kinderen in schooluniform naar school lopen/fietsen, maar we zien ze vooral in de kleinere dorpen net zo hard mee' werken' of rondlopen. Toch wel indrukwekkend om dit allemaalte zien. Zoooo totaal anders dan dat georganiseerde leventje van ons in Nederland.

Vang Vieng is een apart stadje. Het ligt in een prachtige omgeving; aan een rivier met daarachter karstengebergte. Heel idyllisch, ware het niet dat het ontdekt is door low budget backpackers om te zuipen en te tuben (op een band de rivier af). Met name de Engelsen hebben deze plek gevonden en worden aan het einde van de dag bij bosjes uit de tuktuks gegooid (ladderzat) in hun zwembroek/bikini.

Wij hebben 2 mountainbikes gehuurd en de omgeving wat verkend. Veel van de wegen zijn onverhard. Dwars door de bewerkte rijstvelden proberen we om richting de rivier te komen. We staan net op het moment om terug te keren als we muziek vanaf de rivier horen. We ploegen door en worden getrakteerd op een schitterend uitzicht en beneden aan de rivier een bar gemaakt van bamboo. HIer kunnen de tubers aanmeren om een bucket met alcohol leeg te slurpen. Wij dalen af en gaan lekker aan de waterkant zitten om wat te drinken met onze voeten in het water. Voor ons heel lekker na een stuk fietsen, maar om nou 3 uur in zo'n band met je reet in het water te liggen, wel heel fris! (dan moet je ook veel drinken om warm te blijven ;-)). Verder weinig te doen hier, en we genieten dus veel van de terrasjes waar we een fruitshake halen, thee/koffie drinken en lekker internetten.

Vandaag en morgen genieten we verder van wat Vientiane te bieden heeft en daarna zoeken we weer snel de rust op van het zuiden van Laos.

dikke x
Simon en Pascal

(foto's komen eraan, wanneer???)

• 07 Januari 2011 - 14:09

Mazzelpoes :

Niet getubd en gebucket......dat valt me tegen. Dat jullie niet lallend in bikini en zwembroek schreeuwend door het dorp lopen te lallen, saai hoor ;-) Had wel hele leuke plaatsje opgeleverd, Simon dronken in een tractorband.

Veel plezier in het leuke Vientiane, geniet hier maar van al het luxe eten en de heerlijk koffie en cake. Dit kom je in het zuiden niet meer tegen.

O ja ook niet geheel onbelangrijk vergeet niet te pinnen - LET OP KAN DAAR NIET! Anders zit je ook dagen op water en brood.

Enjoy

YY is trouwens toch veel leuker met zijn vieren - ik heb een prachtige kalender voor jullie gekregen.

• 07 Januari 2011 - 15:45

Mario:

Pic's please............................ !

• 08 Januari 2011 - 10:26

Niels:

Leuke foto's!!!

Die Beesies zijn door Wendy/Luuk achter gelaten toch???

Echt leuk om je weer ff gesproken te hebben, lang leven viber!!!

Enjoy!!!!