Wat een Watjes!! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van simonenpascal - WaarBenJij.nu Wat een Watjes!! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van simonenpascal - WaarBenJij.nu

Wat een Watjes!!

Door: Pascal & Simon

03 Januari 2011 | Laos, Luang Prabang

Hallo allemaal,

Wij zitten hier in de tuin van ons hotel aan een rivier in Luang Brabang in Laos. De temperatuur is prima (ik schat in zo'n 30 graden).Ons nieuwe jaar is heerlijk begonnen en wij hopen dat jullie 2011 ook allemaal goed en gezond zijn gestart.

We zijn net 3 dagen op de Mekong rivier geweest om vanuit Thailand naar Luang Prabang in Laos te komen. De Mekong rivier is ruim 4900 kilometer lang en ontspringt in China en gaat via Myanmar, Laos, Thailand, Cambodja tot aan de zee in het zuiden van Vietnam. Nou en op die rivier hebben wij dus een stukje (ruim 300 km) gevaren. Echt een schitterende natuur, groene bossen, rotsen in en langs het water, af en toe een dorpje of wat hutjes en op sommige stukken een drukte van belang. De rivier wordt ook voor alles gebruikt: ze zijn druk in de weer met netten om te vissen, langs de kant zitten vooral veel vrouwen met grote pannen te zoeken naar goud (zit veel in de grond hier), de kleren worden gewassen, ze wassen zichzelf of doen de afwas. Heerlijk om vanuit een luie stoel naar te kijken.

Onderweg hebben we twee tussenstops gemaakt om te overnachten. Best grappig om in de middle of knowhere toch alle luxe te hebben. De eerste was een leuke lodge, met donzige bedjes, warm water en zelfs draadloos internet. HIer hebben wij ook met z'n allen oud en nieuw gevierd.
Echt super leuk.....de eerste mensen gingen al om 9 uur naar bed en de laatste (wij tweetjes) gingen om 11 uur naar bed. Alleen de bewaker (met glas wijn) was nog wakker. En wij hadden nou niet het idee dat het met deze beste man een gezellig oud en nieuw zou worden. De volgende ochtend dus weer fris en fruitig op (en fris was het, geloof me!!). 's Ochtends tot een uur of 11 is het mistig en daardoor ijskoud. Weer een paar uur op de boot naar onze volgende tussenstop.

We overnachten in een tent vlakbij een Laotiaans dorp; een canvastent onder een afdak (soort bungalow) aan de rand van de rivier. 's Middags krijgen we een rondleiding door het dorp en het eerste wat we zien is hoe een varken geslacht wordt. Kinderen maken de darmen schoon in de rivier en anderen storten zich op de rest van het varken dat ik tijltjes en emmers het drop in gaat. De keiharde muziek komt ons tegemoet uit de plaatstelijke bar (samen met een walm alchohol van de Lao Beer)--> ze vieren nog nieuwjaarsdag! Ongelooflijk hoe ze daar leven hoor. Kinderen lopen kris kras door het dorp, spelen met messen (en niet die kleine keukenmesjes), steken het vuur aan. Overal is leven en iedereen is bezig met koken, wassen, dingen maken of zit gewoon te zitten.

Terug bij onze lodge tonen ze hoe ze vissen en naar goed zoeken. Aan de anderekant is een rijstveld waar ze laten zien hoe de rijst verbouwd wordt. Hier konden wij zelf ervaren hoe het is om rijst te planten en te oogsten. Best een zwaar klusje(Simon heeft nog pijn in zijn rug van de oogst). 's Avonds weer vroeg naar bed, want verder was hier echt niets te doen en zo langs de rivier weer best fris. Heerlijk geslapen op de meest harde bedjes die je maar kunt bedenken. Heupen zijn beurs, maar net geen bloeduitstortingen. Weer op de boot gesprongen om het laatste stuk naar Luang Prabang te varen.

Wat een superleuke en vooral relaxte stad is dit zeg. Alles laagbouw en veel houtwerk. Iedereen op de fiets of op een brommertje. Ook wij hebben vandaag het stadje verkend op van die krakkemikkige (zadelpijn gegarandeerd) fietsjes. Geen getoeter of herrie, nee echt allemaal rustig en ontspannen. In de hoofdstraat allemaal kleine winkeltjes, ontelbaar veel Watjes (tempels), eettentjes en een heerlijke wijntent waar we diep in het wijnglas hebben gekeken (fijn die franse invloeden!). Dit is toch wel het echte vakantiegevoel.

Allemaal veel plezier op het werk (;-)) ) en de groeten uit Laos.

dikke x Simon en Pascal

• 03 Januari 2011 - 08:30

Fred:

Jullie ook het allerbeste voor 2011!
    Hier sneeuwt het nu weer, puff komt maar geen eind aan.
    Geniet daar nog maar van het mooie weer.

groetjes,
    Fred

• 03 Januari 2011 - 08:36

Marjolein:

Zit net jullie vorige twee verhalen te lezen en vervolgens plingt alweer jullie derde binnen....wel lekker begin van je eerste werkdag, hahahah!!!
    Allereerst wil ik jullie een gelukkig, gezond, gezellig en liefdevol 2011 wensen!!
    Zo te lezen, hebben jullie het goed naar jullie zin en dat is maar goed ook. Hier is vandaag alles weer begonnen, wij weer aan het werk en de kids weer naar school. Wij waren vorige week de hele week vrij en ik kan zeggen dat het heel goed is bevallen, gaan we volgend jaar weer doen!!!
    Jullie hebben 1 januari niks gemist want ik had niet je favoriete ballen Siem, hihi!! Twee grote pannen nasi met satéstokjes van de catering. Daar was niks mis mee én wel zo handig! Roger is eigenlijk de hele week ziek geweest dus ik was blij dat we besloten hebben om niet zelf te gaan kokkerellen. Voor de rest waren de feestdagen erg gezellig en druk dus ik ben ook wel weer blij dat het normale leven weer gaat beginnen. Ik had alleen vanmorgen een beetje moeite met de wekker, pfff dat was wel weer vroeg.
    Ik wens jullie vanuit een koud maar gelukkig sneeuwvrij Amsterdam nog hele fijne dagen en kijk uit naar jullie verhalen!

Dikke kus xxxxxxxx Mar

• 03 Januari 2011 - 08:58

Eveline:

Ha relax-kippen!

Wauw, wat goed zeg..., dat klinkt echt verschrikkelijk ontspannen! Het vorige verslag was ook al echt enorm 'zen'. Geen last van bultjes door ontwenning? Moeten we jullie wat werk toesturen?

Ik lees niets over sesambotjes..., heb van Niels er wel wat over gehoord, maar in het kader van 'wat je niet zegt is er ook niet', lijkt het me goed om er niet over te reppen. Dan kan er gewoon met z'n drietjes gelopen worden in februari. (Februari? Dat is echt nog zooooo ver weg. Bovendien aan de andere kant van de wereld. Of zo. Rennen met handschoenen aan, samen met een massa zwetende kazen, zonder de geur van vers geslacht varken. Lijkt wel een sprookje! Niet aan denken dus...)

Ah, maar een wijntent in Laos? Wat lekker! Ik heb even gezocht naar een goede wijn/spijs combi (altijd leuk om te zoeken ;-)) ervan uitgaande dat het eten daar qua kruiden overeenkomt met Chinees eten. Ik kwam hierop uit: aromatische witte (met eventueel wat restzoet) zoals Riesling en Gewürztraminer, Sauvignon Blanc uit Nieuw Zeeland, niet te zware Pinot Noir. Nou ja,..., voor wat het waard is; gewoon mond open, slok-slik gaat ook vaak goed!

Afgelopen week ben ik zelf weer aardig in de weer geweest met kerstdiner plus wijn en oud en nieuw (Indonesische rijsttafel) plus wijn. Moet weer een beetje afkicken.

Alora, veel zen en weinig stress gewenst (die harde bedjes zijn er om jullie eraan te herinneren dat het leven ook stress kan zijn zodat jullie nog meer kunnen genieten van de relaxmomenten ;-) Tot het volgende verslag!

x Eef

• 03 Januari 2011 - 08:59

Eveline:

x Shit..., waar woont Fred? Ik zie nu zijn bericht staan en hier in Wormerveer sneeuwt het niet. Moet ook niet, want ik ben er wel weer klaar mee...

• 03 Januari 2011 - 09:16

Hajk:

Nu ik dit lees wil ik meteen de eerste vlucht naar Thailand nemen..
    Geniet ervan, want de tijd gaat allemaal zo snel..

Ik mis je grote Simon, :)

Beide veel succes nog.

• 03 Januari 2011 - 19:37

Esmeralda:

Zucht.... zucht..... wat een leuke tijd hebben jullie daar. Hier in Wijchen ligt nog sneeuw, lees: ijs, op de straten en fietspaden. Geen doorkomen aan. Nou ja, als je glijden niet erg vindt. We hebben een halve kuub hout gekocht en blijven maar fikkie stoken. Dat is dan wel weer leuk van de winter. Maar ik zou ik zou toch liever in de tropen zitten. Geniet er van! Kijk nog maar eens extra diep in het glaasje, slaap lekker en geniet vooral van alle mooie mensen, dieren en dingen die je daar ziet! Het is zo anders dan hier.
    xxx

• 06 Januari 2011 - 20:49

Mazzelpoes:

Hey watjes, wat een vervelende verhalen en foto's - heb zo'n heimwee naar Laos. Wil heel snel weer terug, lekker die warmte, zon, lekker eten en stoffige wegen. Dan neem ik zelfs de zadelpijn voor lief.

Wij zitten inmiddels weer in het normale ritme. Werken, eten en slapen etc etc. Vakantie gevoel ebt snel weg, maar gelukkig hebben we de foto's nog.

En straks als jullie terug komen alle verhalen delen, foto's vergelijken, kijk er nu al naar uit. Maar zo lang is het nog lang niet. Jullie hebben nog een paar weken voor de boeg (zeg ik met een jaloerse ondertoon).

Morgen op weg naar Vientiane? Gezellig weer uren in de VIP bus, altijd feest dat reizen met het openbaar vervoer. Vraag bij het hotel naar de brief van je zus, beesie hangt in de dennenboom rechts in de binnen tuin. Boom deed tijdens ons bezoek dienst als kerstboom. Veel plezier en ik kijk uit naar het volgende verhaal en foto's.