Goud, watervallen, koffie en rijst. - Reisverslag uit Vientiane, Laos van simonenpascal - WaarBenJij.nu Goud, watervallen, koffie en rijst. - Reisverslag uit Vientiane, Laos van simonenpascal - WaarBenJij.nu

Goud, watervallen, koffie en rijst.

Door: Pascal & Simon

11 Januari 2011 | Laos, Vientiane

Hallo allemaal,

We zijn weer in de lucht hoor! Na twee dagen in Vientiane, de hoofdstad van Laos, hebben we de rust weer opgezocht. In alle vroegte zijn we naar het zuiden van Laos gevlogen. Echt een totaal andere omgeving. Veel vlakker, waardoor het
land ook gemakkelijker bewerkt kan worden. Daardoor lijkt het alsof de mensen het ook beter hebben. Al is beter soms ook maar een relatief begrip.

We zijn vanaf het vliegveld direct naar Tad Fane gereden, een resort (en ook resort is een relatief begrip!) met uitzicht op de grootste waterval van Laos.
Na verhalen van vrienden die hier 4 weken voor ons waren, hielden we ons hart vast. Want: onvriendelijk personeel, slecht eten (met de nodige maag/darmreacties), koud en trekkings slecht georganiseerd. We dachten echt waar nog aan omboeken. Maar, toch gegaan (er wachtte ook weer een beessie) en laten
we een totaal andere ervaring hebben (we hadden geluk dat de manager er was denk ik). Een vriendelijk onthaal, we kregen het huisje met een super uitzicht op de waterval, s'avonds was er een personeelsfeestje en kregen wij gratis eten en drinken en we werden uitgenodigd om mee te feesten en te dansen (alleen hebben wij westerlingen geen ritmegevoel
voor dat Aziatische gejengel). Was wel heel leuk om ze zo te zien en te horen (ze vallen helemaal uit hun rol). 's Avonds lekker gegeten en daarna vroeg naar bed, want koud was het er zeker, het koelt er flink af.

De volgende dag zijn we voor een trekking gegaan met een gids. Het eerste stuk was recht naar beneden en daarna fors omhoog (ik hoorde Simon weer ouderwets vloeken achter me). Meerdere watervallen gezien en langs wat dorpjes en de koffievelden teruggelopen. Hier en daar werden nog wat koffiebessen geplukt, maar de grootste oogst is wel binnen. Die ligt voor de huizen en langs de weg te drogen.

Vanaf Tad Fane doorgereisd naar Don Khong, een van de 4000 eilanden in het zuiden dichtbij de grens met Cambodja. Nu nemen ze het niet zo nauw met tellen, en tellen ze elke struik boven het water mee als eiland. We hebben een mooi hotel met balkon met uitzicht op de Mekong. Wat een rust hier! We hebben een
brommer gehuurd en zijn het eiland rondgesjeesd. Zo ontzettend leuk, kinderen zwaaien en roepen constant sabadii of hello. We rijden door kleine dorpjes en langs de rijstvelden waar hier en daar nog geoogst of nieuwe rijstplantjes
geplant worden. Een schitterend gezicht die groene rijstvelden, maar ook de droge velden leveren mooie plaatjes op. Af en toe moeten we stoppen voor overlopende buffels, krielkippen die alle kanten opschieten of varkens. Het begrip ' geen kip op de weg' krijgt hier betekenis!!

Morgen gaan we een dag op pad met een bootje tussen de eilanden door en hopen we de zoetwaterdolfijnen te spotten die hier in de rivier leven.

Met uitzicht op de Mekong typen we dit berichtje en zoeken de foto's uit en hopen we weer op jullie leuke reacties.

Dikke x Simom en Pascal

• 11 Januari 2011 - 11:59

Joyce:

het ziet er allemaal ontzettend gaaf uitt vooral die waterval!!! Geniet er nog maar effen van daar want voor je het weet zit je weer in dit koude kikkerland

• 11 Januari 2011 - 13:50

Eveline:

Hé haai!

Wat ziet het er geweldig uit! (Op de foto van de spin na..., daar ben ik dan weer niet zo'n fan van.) Ik ben nog heel erg benieuwd naar triviale zaken: Pascal, heb je je jurkje nog aan (gehad?).

Wat fijn dat jullie een volslagen andere ervaring hebben dan Wendy en Luuk. En dus ook geen last gehad van het eten? Ik denk toch dat Wendy gelijk had dat het een persoonlijke aanval was. Waarschijnlijk enkele locale giftige pissebedden uitgeknepen boven hun eten ;-)

Willen jullie ook weten hoe het hier is? Dacht ik al! Blijf gewoon maar daar. Niels en ik zullen tijdens de jaarvergadering van vanavond wel alle ins en outs notuleren. Verder weinig spannends!

x

Eef

• 11 Januari 2011 - 14:32

Mazzelpoes :

Ha vakantiegangers,

Blij dat Tad Fane goed is bevallen en vooral blij dat jullie hebben besloten toch te gaan. Nogmaals de omgeving was daar echt helemaal super.
    Je hebt natuurlijk altijd mensen die lopen te mopperen bij een klein heuveltje af en op, watje!
    Ik zie ook geen zwembroek foto’s van jullie zwemmend in de heerlijk koele waterval?! Simon, nu nog niet over je koud water vrees heen?

Gelukkig was al het personeel in feeststemming en wisten ze deze stemming vast te houden tot aan jullie vertrek. En geen gratis voedselvergiftiging als toegift. Ik begin me echt af te vragen wie hier nu werkelijke de mazzelpik en mazzelpoes is.

En nu lekker chillen op de 4000 eilanden, genieten van de rust, de rust en de rust. Af en toe nog een hapje eten en slapen in de heerlijk Pon Arena hotel. Wat een lekkere bed en badkamer hé. Morgen schuitje varen, watervallen en dolfijnen spotten……..geniet ervan. Ons rest alleen de foto’s nog.

Geloof me deze kou hier bevalt niet echt, en over werk wil ik het al helemaal niet hebben.
    Net een week terug en nu al het gevoel al weer aan vakantie toe te zijn. Dus ik zeg stuur ons meer foto’s van zonnige dagen, warme stranden en relaxte brommertripjes. Ik kan er geen genoeg van krijgen!!

Mis jullie - x - Wendy

• 11 Januari 2011 - 18:47

Esmeralda:

o.k. die spin hoeft niet, brings back nasty memories. Ooit, vele jaren geleden, thuis in die badkuip, was jij toen al geboren??? zat er een joekel in die badkuip. Mam had dat beest doorgespoeld, maar ik ben er nooit meer in geweest! Maar goed, het plaatje is zeker kleurig. En wat doe je op die foto waarop je twee vingers omhoog houdt bij dat kraampje op die scooter? Het is wel errug mooi hoor, waar jullie zitten. Je hebt wel eens gezegd at er geen land mooier is dan Nederland, maar die natuur waar jullie rondzoeffen is ook niet mis hoor! Geniet, maar dat is overbodig advies... x

• 11 Januari 2011 - 19:13

Marianne:

Klinkt goed allemaal, als je toch bij Don Kong bent niet vergeten naar de breedste watervallen van Azie te gaan he, ligt daar maar een half uurtje vandaan en vond ik de mooiste van Laos. Vrij vertaald had het iets met schreeuw te maken maar ben het ffe kwijt. Enorm geweld aan waterkracht. Hoop dat je de Irrawadies ziet maar de boottocht alleen is al de moeite waard!
    xxxx Chris en Marianne

• 14 Januari 2011 - 19:16

Luuk:

Dag vrienden

Nog even en dan zit er er weer op. Kunnen we weer naar YY.

Erg leuk om de herkenbare plaatsten voorbij te zien komen in jullie verhalen.
    Van de 4000 eilanden kan ik me er nog maar een paar herinneren.
    Gelukkig hebben we de foto's nog.

Tot snel, Luuk