Made in Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van simonenpascal - WaarBenJij.nu Made in Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van simonenpascal - WaarBenJij.nu

Made in Vietnam

16 December 2013 | Vietnam, Hoi An

In Huê zijn we drie hele dagen gebleven, lekker relaxen in deze leuke stad. De laatste dag hier hebben we besteed aan het bezoeken van de drie belangrijkste keizerlijke graftombes (in de omgeving liggen er iets van 10). Gewapend met camera, poncho tegen de regen en rare Vietnamese bromfietshelmen weer op de brommer op pad.
Erg mooi om de tombes te zien, allemaal indrukwekkende complexen en zo verschillend. De ene tombe ligt in een super rustgevende groene omgeving met veel vijvers en de ander is gebouwd met alleen maar grote, mooie beeldhouwwerken en overdadig veel mozaïek en goud. Wel allemaal met Chinese aspecten. Echt heel mooi.

Na Huê naar onze volgende bestemming 140 km meer naar het zuiden Hoi An. Met privėauto echt een mooie route door de bergen via een bergpas en door een stad die door de marmerindustrie wordt beheerst. Over 140 km doe je ook zomaar 4 uur! De enige 'snelweg' hier loopt van Hanoi in het noorden tot aan Ho Chi Minh in het zuiden. Maar wat hier doorgaat voor een snelweg, zou bij ons nog geen provinciale weg zijn. Alles dat beweegt gaat over deze weg (fietsen, brommers, auto's), dan is er weer een marktje of zitten er handelaars met hun fruit om te verkopen, spelende kinderen, koeien, honden, alles! Schiet niet op, maar heerlijk om vanuit de auto naar te kijken.

Hoe meer we naar het zuiden reizen, hoe warmer het ook wordt. We hebben echt prima weer tot nu toe, maar straks naar het strand en volop zon is ook wel een fijn vooruitzicht.
Hoi An is echt een grappige stad. Oude straatjes, rode lantaarns in de bomen en aan de gevels. Je zou denken dat je in een oude Chinese of Japanse stad bent beland. De tijd heeft hier echt een beetje stilgestaan. Overal leuke winkeltjes en natuurlijk een bont gekleurde markt.
Hoi An is ook de stad van kleermakers en staat daar goed om bekend. Simon heeft dus ook echt zijn slag geslagen. Super mooie stoffen uitgekozen dan aangeven wat voor soort pak je wilt. Je bepaalt zelfs de kleur van de voering. Twee van die kleine Vietnamese vrouwtjes met meetlinten om zo'n grote Nederlander op te meten. Echt te grappig om te zien.

De ene dag alles opmeten en de volgende dag is het klaar en kun je komen passen (illegale ateliers??). Natuurlijk wel nog hier en daar wat laten aanpassen, maar dan heb je wel echte maatpakken. De pakken zijn echt zo mooi dat Simon ook maar meteen een derde pak heeft gekocht.

Morgen nog een dagje Hoi An op de brommer om wat meer van de omgeving te verkennen en dan vliegen wij de dag erna weer wat verder naar het zuiden. Even een paar dagen relaxen op het strand van Nha Trang.

Tot snel en het volgende verslag,
Pascal & Simon
X

• 17 December 2013 - 07:41

Wendy:

Ziet er weer uit als een heelijke vakantie. Komen er ook nog foto's van het eindresultaat van de pakken?