Nine million scooters in Hanoi - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van simonenpascal - WaarBenJij.nu Nine million scooters in Hanoi - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van simonenpascal - WaarBenJij.nu

Nine million scooters in Hanoi

Door: Simon

10 December 2013 | Vietnam, Ninh Bình

En dat kun je niet missen. Hier wonen ongeveer 8,7 miljoen mensen. En ze hebben allemaal een scooter en rijden er allemaal te gelijk op en toeteren ook allemaal, de hele dag door. Na een lange reis van ongeveer 14 vlieguren (+ nog wachturen op Singapore) zijn we eindelijk aangekomen op onze eerste bestemming, Hanoi. Na 3 jaar weer terug in Azië om dit keer van noord naar zuid Vietnam te reizen. Heerlijk om hier weer te zijn.

Met onze ogen nog dik van de slaap meteen Hanoi in gegaan. We zitten in het 'Old Quarter', een sfeervolle wijk met gezellige (maar vooral heel drukke) straatjes. Iedereen leeft op straat. Er wordt overal handel bedreven, overal zijn er 'eettentjes' en de meest bijzondere winkeltjes. Niemand lijkt het te interesseren waar ze rijden op de weg, echt pure chaos. Met oversteken is het spannend. De kunst is om gewoon rustig te lopen en geen onverwachte bewegingen te maken, dan rijdt alles wel om je heen (hopen we elke keer weer....).

Naast veel genieten van al het lekkere eten en drinken (iedereen ziet altijd maar eetfoto's), doen we ook nog wel wat cultureels. We zijn op 'visite' geweest bij 'Uncle Ho' (Ho Chi Minh). De beste man ligt in zijn mausoleum opgebaard. Hier kun je best nog zien dat Vietnam een communistisch land is. Geen telefoon of fototoestel mee, netjes naast elkaar in de rij staan en niet praten met elkaar. Maar we hebben de beste man gezien. Ook het oorlogsmuseum nog ff bezocht. Het hoort natuurlijk bij Vietnam, het is toch één van de meest aansprekende oorlogen geweest na WOII.
Er wordt een wat eenzijdig beeld geschept waarbij het lijkt of alleen de tegenstanders verliezen hebben geleden. Alles wat de vietcong buit hebben gemaakt van de tegenstanders staat glimmend opgesteld. Zelfs neergestorte vliegtuigen of delen ervan. Wel goed om de kant van de Vietnamees te zien (meer Simon zijn ding hoor).
Natuurlijk ook lekker de voetjes laten masseren (meer Pascal haar ding). Blijft heerlijk!

Na 3 dagen Hanoi zijn we opgehaald om naar Halong Bay te reizen. Een afstand van ongeveer 160 km waarover we 3 1/2 uur over doen. Een mooie rit, onderweg maken we een stop bij een soort sociale werkplaats waar lichamelijk gehandicapten schilderijen en andere dingen maken voor de verkoop aan toeristen (een echt tourist trap, maar wel een goed initiatief). En wij zijn er ingetrapt maar wel heel blij met wat we hebben gekocht. Een 'schilderij' van een zijde doek waar de print helemaal met de hand geborduurd is (klinkt wat suf, maar is echt heel mooi). Snel thuis laten spannen in een mooie lijst.

Daarna door naar de boot waarop we 2 dagen op verblijven. Een soort luxe rondvaart tussen het karstgebergte. Voor degenen die zich afvragen waarover ik het heb, zie de foto's. We zaten maar met 10 mensen op de boot. 6 Maleiers en 2 Vietnamezen. Dolle pret dus (not). Straks karaoke zingen?! Het eten was in ieder geval lekker :-) en de omgeving mooi.

De ochtend begint met Thai Chi op het dek (voor de liefhebber) en daarna ontbijt (meer ons ding). Bij terugkomst op de kade worden we opgehaald en naar onze volgende bestemming gebracht; Ninh Binh.

Groetjes en tot het volgende verslag.

Pascal & Simon.

• 10 December 2013 - 15:56

Marianne :

Klinkt heerlijk allemaal! Leuk om jullie reisverslag te lezen, kunnen we een beetje meegenieten. Geniet nog lekker! Xxxx Chris en Marianne

• 10 December 2013 - 16:03

Eveline:

Hè wat lekker, vanaf een afstandje weer een beetje met jullie mee op reis. Enjoy! x

• 10 December 2013 - 16:55

Mazzelpoes :

Aaaai dat ziet er weer geweldig uit. Hoop dat jullie ondanks de karaoke hebben genoten van de mooie bootreis en het karstgebergte. In ieder geval hebben jullie genoten van het lekker eten op de boot, geen wijn, heel veel wijn? Dan is zelfs karaoke met een Maleier leuk.

Nu lekker door, hoop dat jullie in midden Vietnam lekker weer hebben. Kijk nu alweer uit naar jullie volgende verhaal.

Liefs en tot over een paar weken
    -x-